dissabte, 13 de novembre del 2010

Sagano Shawl (improved)


Patró/patrón: Sagano shawl by Laura Chau.
Llana/lana: Strawberry fields. Handspun
Agulles/agujas: 5'00mm.

Desde fa un temps a ara he detectat que la major part de patrons que últimament es publiquen a través del Ravelry són de pagament. Fins aquí no hi ha res a objectar. Es tracta de propietat intel.lectual i l'autor té dret a cobrar per l'ús del patró si així ho vol. No obstant, des de que vaig detectar aquesta tendència a l'alça també m'he adonat que en ocasions molts dels patrons de pagament són d'una construcció molt senzilla i fins i tot inspirats en altres de molt semblants per els que et fan pagar una quantitat de diners en la meva opinió excessiva.

El comentari anterior, que feia temps que tenia ganes de dir, l'he introduït en aquest post perquè al teixir aquest projecte he acabat molt decebuda. Arrel del que deia, el patró té com a base un punt anomenat "star stitch" que segurament coneixereu de la bufanda Holding hands, feeding ducks. La gran diferència entre aquesta bufanda i el Sagano shawl és que en el segon cas la dissenyadora ha aconseguit adaptar el punt per a què pugui fer-se en una construcció triangular. Però si us fixeu bé (i a la bufanda es veu molt clarament) la forma d'estrella o mans puja en una línia diagonal cap a la dreta. Quan traspasses directament el patró a dos triangles units per una espina, el resultat és que la diagonal sempre puja d'esquerra a dreta, de manera que si ho mires des de l'espina central, les línies diagonals no queden emmirallades. Potser és el que buscava l'autora però a mi no m'agradava. Sigui com sigui, després de pensar-hi per uns 5 min. vaig arribar a la conclusió que amb unes mínimes modificacions es podia aconseguir encarar el punts en sentits oposats de manera que les diagonals pugin des del centre cap als laterals en forma de V.

No puc transcriure el patró per qüestions de drets d'autor, però només us diré que és una cosa tan senzilla com fer 3ptog en una banda de l'espina i ssp a l'altra banda. O bé, si ho preferiu invertir tots els p per k (amb excepció de l'espina i els laterals) i fer k3tog a un costat de l'espina i ssk a l'altre costat. Aquesta va ser la meva opció ja que trobo que els ssp són força feixucs de fer.

A part d'això també vaig haver d'improvitzar una mica la bora final però perquè em vaig quedar sense llana. Tot i així quan ho anava fent també hi havia alguna cosa que no veia del tot clara. Però això ja us ho explicaré en un altre post, quan acabi la "versió original".

Desde hace un tiempo he detectado que la mayor parte de los patrones que últimamente se publican a través de Ravelry son de pago. Hasta aquí no tengo nada que objetar. Se trata de propiedad intelectual y el autor tiene derecho a cobrar por el uso del patrón si así lo quiere. Sin embargo, desde que empecé a detectar esta tendencia al alza también me he dado cuenta que en ocasiones muchos de los patrones de pago son de una construcción muy simple, e incluso inspirados en otros muy parecidos, para los que te hacen pagar una cantidad de dinero en mi opinión excesiva.

El comentario anterior, que hacía tiempo que tenía ganas de hacer, lo he itroducido en este post porque al tejer este proyecto he acabado muy decepcionada. El patrón tiene como base un punto llamado "star stitch" que seguramente conoceréis de la bufanda Holding hands, feeding ducks. La gran diferencia entre esta bufanda y el Sagano shawl es que en el segundo caso la diseñadora ha logrado adaptar el punto para que pueda utilizarse en una construcción triangular. Pero si os fijáis bien (y en la bufanda se ve muy claramente) la forma de estrella o de manos sube en una línea diagonal hacia la derecha. Cuando traspasas directamente el patrón a dos triángulos unidos por una espina, el resultado es que la diagonal siempre sube de izquierda a derecha, de manera que si lo miras desde la espina central, las líneas diagonales no quedan simétricas. Quizás es lo que buscaba la autora pero a mi no me gusta. Sea como sea, después de pensar en ello durante aproximadamente 5 min. llegué a la conclusión que con unas mínimas modificaciones se podía lograr que los puntos subieran en sentidos opuestos, de manera que las diagonales salieran del centro e hicieran forma de V.

No puedo transcribir el patrón por cuestiones de derechos de autor, pero sólo os diré que es una cosa tan sencilla como hacer 3ptog en un lado de la espina y ssp en el otro. O bien, si lo preferís, invertir todos los p por k (con la excepción de la espina y los puntos de los laterales) y hacer k3tog en un lado de la espina y ssk en el otro. Esta fue mi opción ya que encuentro los ssp un poco laboriosos de tejer.

A parte de esto, también tuve que improvizar un poco el borde final pero porque me quedé sin lana. Aún así cuando lo iba haciendo también había alguna cosilla que no veía clara. Pero esto ya os lo contaré en otro post cuando acabe la "versión original".


11 comentaris:

Rosa ha dit...

Gracias por toda la aclaración sobre el patrón. El punto que te sale a tí sin la diagonal me gusta más. El chal te quedó muy bonito y el borde me gusta. El bloqueo lo ha dejado precioso.
Intentaré hacer las pruebas ya que las instrucciones para hacer el punto en cuestión son gratuitas, así que gracias por tu ayuda publicando este post. Te doy toda la razón en cuanto a los patrones de pago. Otra cosa, las fotos en las que aparece el punto del chal como te quedó no se pueden acercar, la primera sí pero las otras no, es una pena porque te quedó muy lindo.
Felicidades por tu trabajo.

Trapule ha dit...

Molt xulo, el xal. Sempre em fixo amb els xals i no n'acabo fent mai cap. Algun dia potser m'hi acabi ficant.

albis ha dit...

Totalment d'acord amb el que dius dels patrons de pagament. En fi, sigui com sigui, tu te'n has sortit molt bé, el xal ha quedat molt maco, si és que tens unes mans...

greta ha dit...

Muy bonito, el punto es el mismo del laminaria? Me gusta mucho. Y lo de los patrones igual es el tema de la crisis que la gente intenta rascar un poco de dinerillo extra, aunque a veces no vale la pena pagar por lo simple del tema.

Mercè ha dit...

El xal t'ha quedat molt bé, la llana li escau.
Pel que fa als patrons, escriure'ls du molta feina, suposo que els disenyadors deuen pensar que bé valen els diners que en demanen. Però tens raó que a vegades hi ha patrons gratuits que estan molt millor que alguns de pagament, s'ha imposat aquesta tendència i sembla que el que no fa pagar és el tonto. Al final és a nosaltres a qui ens toca decidir si considerem que val o no la pena pagar per un patró concret.

ramon ha dit...

Perfecte és poc!

Laia ha dit...

Tens raó amb lo dels patrons, que hi farem. El xal t'ha quedat molt maco, el Laminaria té el mateix problema però un cop bloquejat ja no es nota, això diuen, ja t'ho diré quan acabi el meu...d'aquí uns mil anys. ;D

Teresa ha dit...

Me gusta más tu versión. Gracias por compartir tus "truquillos".

Laurix ha dit...

Tienes razón respecto a los patrones. A mí también me parece que a veces no merece la pena pagar por ellos. Muchas gracias por compartir cómo lo has hecho.
¡Te ha quedado fenomenal!

Anne Marie ha dit...

Precioso!

Me encantado leer tus pensamientos sobre muchos de los patrones que se venden por ravelry...

Mar Joaquín ha dit...

Pues sigo pensando que te ha quedado precioso, y que con las modificaciones además demuestras que dominas un montón.